Värmländsk ordlista ala Emmelisan:

Värmlänning som jag är så tänkte jag dela med mig av våran härliga dialekt i en liten ordlista:
(Observera att uttalen kan skilja sig i olika delar av länet...)

Kvennfölk = Kvinnor
Jolappel = Potatis(Man kan även säga potäter)
Jämt = "jag ska bara"
Kröser = Lingon
Tänner = Tändare
Jaal = Gärde
Mesömmer = Midsommar
Ämmälii = Emelie
Möö = Mycket
Görmöö = Jättemycket

Så om ni någon gång kommer till vårt vackra län, glöm inte ordlistan!!! :D

Fortsättning kommer....

Kommentarer
Postat av: Emilia

Sv; DEt låter riktigt gött det :)



Haha, jag kan verkligen inte föreställa mig dig prata så, det är helt ofattbart för mig. Kan du inte göra en "videoblogg" där du säger orden eller nått nån gång så man får höra på riktigt. Det är konstigt för när jag läser vad andra skriver så har jag en påhittat röst i huvudet för varje person. Du låter väldigt snäll i mitt huvud iaf och du har ingen dialekt! :) haha. Skulle vart kul å höra hur du låter på riktigt :)

2008-06-26 @ 21:30:13
URL: http://mumsrumpa.blogg.se/
Postat av: elin

hahah! glöm inte : hocken ä en rekti käär??! ;);)

2008-06-27 @ 11:47:41
URL: http://eelin.bloggspace.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0