Utmaning

En utmaning från Alisa, hon vill att vi svarar på hur vi vill att saker och ting ska vara, så jag ger det ett försök:

Om jag fick bestämma...

 
- skulle lönerna vara: 
För det första : Lika lön för lika arbete. Sedan tycker jag också att lönerna inom all omsorg är på tok för låga om man tänker på vilket viktigt jobb som faktiskt utförs utav dessa personer.
- skulle rättssystemet vara: Hårdare i Sverige än det är idag. Jag är itne för dödsstraff, men enligt mig är inte straffen nog hårda. En våldtäktsman (om han/hon ens blir dömd) kan vara ute igen på bara 6 månader! Sedan är ju vårat livstidsstraff knappast en livstid i Sverige.
- skulle jämnlikheten omfatta: Att vi alla bemöts utifrån de personer vi är och inte vilket kön/etnicitet vi tillhör.
- skulle länderna styras av: Människor som alltid ser nationens bästa, och som håller vad de lovar i  tex valkampanjer. För mycket löften går i kras! Vet man med sig som politiker att man lovar något som kan bli svårt att hålla är det bättre att inte lova något alls.
- skulle jordens resurser delas: Bättre! De länder som producerar de mesta av de råvaror vi använder dagligen får för dåligt betalt för de varorna!
 - skulle miljön vara: Något vi med stolt röst kan säga att vi hjälp på fötter igen. Miljön är något vi alla borde tänka på, och alla kan dra sitt strå till stacken!
 - skulle krig inte finnas. Så mycket oskyldiga liv som går till spillo, så många platser som totalförstörs för att några inte kan hålla sams. Det är orättvist eftersom det är de som styr landet som bestämmer om det ska krigas, och alla medborgare får ta smällen.
 -skulle skönhetsidealen:  Vara mer accepterande för hur man än ser ut. Vi föds alla med olika förutsättningar och olika gener. Och jag tycker att mångfald är vackrast, inte bleka kopior!
- skulle skolan vara: Mer elevfokuserad, lärare skulle utbildas bättre inom sätt att lära ut så att alla elever kan förstå. Klass 9A var ett tydligt exempel på att det inte är elevens fel om det inte förstår, det är lärarens sätt att bemöta och hjälpa eleven.
- skulle median: Inrikta sig på viktigare saker än kändisars privatliv.
- skulle politikerna: Hålla sina löften och tänka på alla i vårt land, inte bara vissa grupper.
 - skulle kommunaltraffiken vara:  Lite billigare, jag åker gärna kommunalt (jag gör ju det varje dag till skolan) men det svider lite i plånboken, även om det är betydligt billigare än att åka bil.
- skulle arbetsmarknaden vara: En plats där alla är välkomna, en person ska bedömas utefter erfarenheter och hur bra den passar för jobbet, inte efter namn eller kön (eller ålder för den delen..).
 - skulle studenter få: MER BIDRAG och mindre lån. Här vet jag vad jag snackar om eftersom jag själv är student. 7000 i måndaden är inte mycket när det ska betalas hyra, mat, studentlitteratur (som aldrig är särskilt billig) och eventuella andra utgifter...
 - skulle invandrapolitiken vara: Vet inte riktigt vad jag ska svara här, är inte alltför insatt i hur Sveriges invandfrarpolitik ser ut. Jag tycker att det är bra att vi tar in invandrare, dock har jag för mig att vi ligger ganska lågt jämfört med andra länder?
 - skulle sjukvården vara: Jag vet inte hur det ser ut å andra ställen, men själv tycker jag inte att jag riktigt fått den hjälp jag sökt de gånger jag varit på sjukhus. Annars tycker jag att det är lite fult att det kostar pengar att överhuvudtaget få komma innanför dörrarna i princip. Det har hänt att jag betalat pengar utan att egentligen få svar på vad som varit fel med mig. Men de ska väl ha löner de med...

Kommentarer
Postat av: Alisa

Super bra svar gumman och tack för att du deltog!:)

2008-10-07 @ 18:48:35
URL: http://alisagonzalez.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0